Dimenzije, izgled jelovnika,cjenika ili karte pića u ugostiteljstvu i zakonske norme

Meni, jelovnik, cjenik, karta pića su različiti izrazi prema vrsti kategorije ugostiteljskih objekata. Namjena im je, predstavljanje ponude hrane i pića ugostiteljskog objekta. Jelovnik može biti a la carte – u slučaju da gosti sami biraju konzumacije sa popisa stol d'nota , u slučaju da su već predviđeni nizovi konzumacija za služenje.

Lijepo je znati 

Prvi jelovnici nastali su prije 1000 godina za vrijeme vladavine dinastije Song u Kini.
Prvi evropski restorani nisu imali jelovnike kakve poznajemo danas. Prvi se pojavljuju u drugoj polovici osamnaestog stoljeća. To je bilo prvi put da se gosti nisu posluživali sa već unaprijed spremljenim jelima, nego su dobili i mogućnost odabrati sa popisa jelo koje bi bilo spravljeno po izboru gosta. 

Vezani tekst:  Informacije o ponudi koje treba da sadržava jelovnik, cjenik pića i napitaka, dnevna karta i meni karta

Zakonske norme

Zakon kaže slijedeće:

Ugostiteljski sadržaj za usluživanje hrane, pića i napitaka, ako postoji u objektu, mora imati dovoljan broj jelovnika i karti pića i napitaka, koji se moraju staviti na raspolaganje gostu na njegov zahtjev ili na svakom stolu mora biti jelovnik i karta pića i napitaka.

  •  Ako se gosti uslužuju za šankom točionika, tada jelovnik i karta pića i napitaka moraju biti izloženi na šanku.
  •  U jelovniku i karti pića i napitaka navode se jela, pića i napici i druge ugostiteljske usluge koje se nude gostima.
  • Jelovnik i karta pića i napitaka ispisuju se na službenim jezicima Federacije BiH i najmanje na engleskom jeziku.
  • Na jelovniku i karti pića i napitaka za svaki ponuđeni proizvod mora biti istaknuta prodajna cijena s porezom.
  • Jelovnik i karta pića i napitaka obvezno se stavljaju na uvid gostu prije preuzimanja narudžbe.
  • Jela, pića i napici te druge usluge navedene u jelovniku i karti pića i napitaka moraju se uslužiti ako ih gost zahtijeva.
  • Primjerci normativa jela, pića i napitaka, obvezno se stavljaju na uvid gostu na njegov zahtjev.

Iznimke

Ugostitelj ne mora stavljati gostu na raspolaganje jelovnik u slučaju kada se usluge prehrane pružaju s integral postave i nude u zasebnim gastro posudama tako da gost ponuđena jela odabire po želji i poslužuje se sam ili ga na njegov zahtjev uslužuje kuhar koji je na raspolaganju gostima kod odabira jela. Umjesto jelovnika ponuđena jela moraju biti gostu predstavljena putem odgovarajućih oznaka ili natpisa s ispisanim nazivom jela, pića ili napitka na službenom jeziku/cima  i najmanje na engleskom jeziku, postavljenima na pultu uz svaku gastro posudu ili na drugi odgovarajući i primjeren način tako da gost bude obaviješten o kakvom se jelu radi.

Dimenzije jelovnika i cjenika

Jelovnik:

Izrađuju se u formatu:

  • korice za jelovnik A4 (papir 210×297mm) – vanjske mjere korica su 245×320mm
  • korice za jelovnik 3/4 A4 (papir 150×297mm) – vanjske mjere korica su 175×320mm
  • korice za jelovnik 1/2 A4 (papir 105×297mm) – vanjske mjere korica su 130×320mm
  • korice za jelovnik A5 (papir 148×210mm) – vanjske mjere korica su 185×225mm

Cjenik:

Izrađuju se u formatu 105×148 mm (A6), i tiskaju se obostrano. Tisak može biti C/B ili kolor. Cjenici se dodatno plastificiraju radi zaštite. Preporučujemo da uvijek naručite bar 5-10 komada više, jer se tijekom sezone dogodi da Vam gosti “prisvoje” poneki kao besplatan suvenir.

Piše: , ugostitelj sa preko 20 godina radnog iskustva, i jedan od osnivača POS Sector programa za restorane i barove

Pratite nas na Google+ Učitavam...